בלוג קאונט


כמה כללי ברזל לבחירה של עוזרת בית אמינה

רבים מאתנו רוצים להעסיק עוזרת בית, בעיקר כי זה חוסך לנו הרבה מאד זמן ומאמצים. במקום שאנחנו נצטרך לפנות במיוחד זמן לנקות את הבית, לשטוף רצפה, לנקות תריסים ולנקות שירותים ובאופן כללי לבזבז את זמן המנוחה או העבודה שלנו – פשוט מזמינים עוזרת שתעשה את המלאכה הזו, וכמובן שנשלם לה תמורת העבודה שלה. עם זאת, איך נדע שבאמת בחרנו בעוזרת טובה ושאנחנו מקבלים תמורה הולמת לתשלום? הנה כמה כללי ברזל שיוכלו לעזור לכם בתהליך הבחירה.

 

הכללים שכדאי להקפיד עליהם

  • זמינות העוזרת – יש לבחור עוזרת בית אשר תהיה זמינה במידה שמתאימה לכם ולאורח החיים שלכם. יכול להיות שיש לכם לוח זמנים קבוע – ואתם זקוקים לעוזרת שתבוא בדיוק פעם בשבוע בשעה וביום לאורך השנים הקרובות – ואז יש להקפיד על כך שהעוזרת תמיד תהיה זמינה באופן קבוע בזמן זה. אחרים דווקא מנהלים אורח חיים הרבה יותר גמיש, ואתם גם תרצו שהעוזרת לא תבוא בהכרח ביום קבוע, אלא שבכל פעם תוכלו לתאם איתה זמן. יש לבחור במקרים הללו בעוזרת בית אשר תהיה גמישה בצורה ראויה. אמנם אף אדם לא יכול להתאים את עצמו לגמרי ללוח הזמנים שלכם – אבל יש עוזרות שהן בכל זאת יותר גמישות בנושא.
  • מה היא מכונה לעשות – לעולם לא בוחרים עוזרת בית שמצהירה שהיא לא מכונה לעשות מלאכות בבית – זה מתכון לאסון אם היא מתחילה להציב תנאים. בחרו בעוזרת שכבר בהתחלה מוכנה לעשות הכל, אפילו אם אין בכך צורך. יש למשל עוזרות שיציינו שהן לא מוכנות לטפל בשירותים, או עוזרות שלא עושות תריסים, וכיו"ב. בחרו בעוזרת שמלכתחילה מסכימה לכל – ואז אפשר גם לסכם איתה באופן פרטני מה אתם רוצים שהיא תנקה ומה לא, ולקבוע מחיר לפי סוג העבודה.
  • לא ללכת נגד החוק – שימו לב שאתם תמיד מעסיקים עוזרת בית בהתאם לחוק! יש אפשרות כמובן להעסיק עובדת זרה כעוזרת הבית שלכם, אבל אז יש לוודא שזה תקין. אתם צריכים להצטייד בעצמכם באשרה להעסיק עובדת זרה, ויש לוודא שלעובדת הזרה יש את כל האישורים לשהות בארץ ולעבוד במשק הבית. לרוב, יש להעסיק את העוזרת דרך חברת כוח אדם ולא באופן ישיר, וכך אתם יודעים שהכל מתבצע בהתאם לחוק.
  • לנהל חוזה – כשאתם מעסיקים עוזרת בית, קחו בחשבון שהיא עובדת שלכם. זה אומר שאתם צריכים לעתים גם לשלם לה החל מחודש מסוים ביטוח לאומי. אם אינכם רוצים יש לסכם איתה שבכל שנה תעסיקו אותה מחדש אחרי שפיטרתם אותה. כך או כך – זה מחייב חוזה.

 

להסכים על תקופת ניסיון

אם רוצים, אפשר לסכם עם העוזרת על תקופת ניסיון – למשל פעם או פעמיים שהיא תבוא ותנקה, ואתם כמובן תשלמו לה עבור זה – אבל שאתם לא תהיו מחויבים בחוזה כלפיה. כך תוכלו לבדוק האם העוזרת מבצעת את העבודה לטעמכם.