בלוג קאונט


מנהיגות חינוכית

מנהיגות חינוכית זה הצעד הבא

משרד החינוך החל לעשות שינוי מהותי בכל מה קשור למערכת החינוך החל מהתלמידים, המורים ואפילו שינוי במנהלים עצמם, שינוי עמוק שיבוא מבפנים ויביא לצמיחה ופריחה במערכת החינוך שבסופו של יום תוביל לחברה טובה יותר. אנו שומעים את המושג מנהיגות כמעט בכל מסגרת בה אנו נמצאים שכן מנהיגות מייצגת את החברה שאנחנו, או לפחות ככה אנו רוצים להאמין. מנהיגות היא חלק מהערכים שאנו מקנים לילדינו או חלק מהערכים שאנו רוצים להעביר לילדים שלנו, כדי שיגדלו להיות שאפנים, סקרנים, יצירתיים אלו כולם תכונות של מנהיג. מנהיגות גם מייצגת את הדרך שבה אנו בוחרים להתנהל בחברה שלנו. מה זה אומר? אם קשישה מתקשה ללכת ברחוב עם שקיות ובחור צעיר יבוא לעזור לה לסחוב את השקים, זה דמות למנהיג, למישהו שאנחנו רוצים להיראות כמוהו ולא להתעלם מסיטואציות בהן הזולת זקוק לנו.

 

מנהיגות מושתת על ערכים רבים ולא סתם אדם בוחר להיות מנהיג בחייו, לאו דווקא מנהיג בעל השפעה גדולה אלא אפילו מנהיג בקטן. שינויים ארגוניים מביאים לשדרוג משמעותי בתרבות החינוכית שבה אנו חיים ואלו מחנכים לדור חדש של מנהיגים. את המנהיגים אנו פוגשים בתנועות הנוער, בבתי הספר, בחוגים, במסגרות התנדבותיות, בתרומה לקהילה, בצבא ובחיים העתידיים של כולנו. אז נכון שמנהיג מגיע דרך החינוך המושתת בבית שלו, אך ילדים מושפעים גם מהחוויות הבית ספריות ולכן חייב להתבצע שינוי. אנשים שיש להם יכולת ורצון להנהיג הם אנשים שמודעים לכוח העצום שיש בחברה שלנו לשנות תפיסות חברתיות חינוכיות ולהוביל לשינוי. כחלק מהמנהיגות החינוכית המוטמעת במוסדות הלימוד הביא משרד החינוך להנהגה של דרך חדשה המושתתת על עקרונות הלמידה המשמעותית. החינוך למנהיגות מטרתו לחזק את התלמידים מבפנים ולהשתית בהם ערכים שיובילו לחיזוק האחריות האישית והחברתית, ישפרו את תפקיד המנהל והמורה ויעצימו את הקשר שבין התלמיד למחנך.

 

מי הוא המנהיג?

מנהיג הוא דמות כריזמתית היודעת להוביל אחריה קבוצה שלמה למעשים טובים. בנוסף, מנהיג יודע להקשיב, מכיר בסבלנות ובאכפתיות לזולת. מנהיג הוא דמות חיובית אותה הסביבה שלנו מעודדת ומחפשת אחרי מי ללכת. למנהיג יש יכולת לזהות מצבים, לנתח אותם ולהוביל לשינוי מהותי. בכדי שיפותחו מורים, מנהלים, קצינים בצבא, מדריכים בצופים כאלה עם יכולות מנהיגותיות, חייב שיתבצע שינוי מהותי במערכת החינוך שכן מערך החינוך בישראל איננו מותאם ברגע זה לצרכים ולעולם המודרני בו אנו חיים. זו הסיבה העיקרית שמשרד החינוך דוגל בשינוי ומתחיל להטמיע בקרב התלמידים, המנהלים והמורים את עקרונות הלמידה המשמעותית.