בלוג קאונט


משאבות טבולות

מתי משתמשים במשאבות טבולות?

מה זו משאבה טבולה?

כפי שכולנו וודאי יודעים, משאבה היא אמצעי שמשמש להעברה של נוזלים או של גזים ממקום למקום כנגד הכיוון בו הם זורמים באופן טבעי. משאבות טבולות הן משאבות מים לכל דבר, שמה שמייחד אותן הוא שהן נמצאות בתוך הנוזל ולא מחוצה לו. משאבות אלו למעשה פשוט טבולות בתוך המים והן מאפשרות לשאוב אותם בקלות גם כשהן נמצאות בתוכן. כיוון שמדובר במכשיר חשמלי, שעלול להינזק ממים, המשאבות הטבולות צריכות להיות בעלות שכבת בידוד עמידה במיוחד לעומת משאבות רגילות. המבנה שלהן ואופן פעולתן גם הוא שונה מסוגים אחרים של משאבות.

מצבים בהם יש שימוש במשאבה טבולה

יש מספר מקרים בהם משתמשים במשאבות טבולות:

  • בורות ספיגה – בור ספיגה הוא בור מיוחד שנחפר בקרבת מבנה או מתחתיו, שמטרתו לספוג את המים שמתנקזים ממערכת הביוב. רוב הבתים כיום, במיוחד בסביבה עירונית, אינם משתמשים בבור כזה, אלא במערכת ניקוז רגילה. אולם, עדיין יש כמות לא מבוטלת של מבנים שמשתמשים בבורות ספיגה. אלו נמצאים בדרך כלל ביישובים מבודדים או באזורים נמוכים מאוד ביישובים רגילים, שלא מאפשרים ניקוז יעיל. משאבה טבולה מאפשר להוציא את המים מבור הספיגה וכך לשפר את ניקוז הביוב, למנוע הצפה ולשמור על התברואה.
  • בריכות שחייה – אם תיכנסו לבריכת שחייה, תרגישו באזורים מסוימים בה, שבדרך כלל מוקפים בצורה עגולה או מרובעת, במעין תחושת שאיבה עדינה. אלו הם האזורים בהם מותקנת משאבה טבולה. תפקיד המשאבה בבריכות שחייה הוא לשאוב את המים אל מערכת הטיהור, זאת על מנת לאפשר לבצע חיטוי רציף של המים מפני גורמים מזהמים שונים.
  • שימוש חוזר במים – משאבה טבולה יכולה להימצא כחלק מקומפלקסים חקלאיים או ביתיים בהם מעוניינים לבצע שימוש חוזר במים. ניתן להציב את המשאבה הטבולה באתר אליו מתנקזים מי השקיה או מים מהמקלחת או מהמטבח, שהם יחסית נקיים. המשאבה מאפשרת להשתמש באופן חוזר במים לצורך השקיה וכך היא מעניקה חיסכון משמעותי מאוד במים. דבר זה נקרא בעגה המקצועית מערכת מים אפורים.
  • מזרקות ובריכות נוי – כדי שיהיה אפשר ליצור מזרקה במראה אסתטי, המשאבה שלה מוכרחה להיות נסתרת. מסיבה זו, יש שימש נרחב במשאבות הטבולות במזרקות נוי. השימוש בהן הוא דומה גם בבריכות נוי ביתיות או ציבוריות.

איך בוחרים משאבה?

אנו נבחר את המשאבה הטבולה קודם כל לפי הצורך שלנו. אם מדובר במערכת שאמורה לשאוב מי ביוב, עדיף יהיה לבחור במשאבה מסיבית וגדולה שתהיה מסוגלת להתמודד גם עם משקעים שונים. לעומת זאת, אם מדובר במערכת שאיבה למזרקה ביתית, יהיה טוב יותר אם נבחר במשאבה טבולה קטנה יחסית. קיימות משאבות טבולות שהן בעלות פונקציות מיוחדות, כדוגמת משאבות שיכולות לגרוס משקעים או משאבות עם חיסכון מיוחד באנרגיה. מעבר להתאמה לתפקיד, חשוב כמובן תמיד לבחור במשאבה איכותית ועמידה.

משאבות טבולות