בלוג קאונט


שיפור ראייה מקרוב

קוצר הראייה מקרוב היא תופעה טבעית הקשורה לגיל

תופעת זוקן ראיה איננה מחלה או פגם אלא תהליך טבעי. בעין שלנו ישנה עדשה טבעית המתפקדת כפוקוס אוטומטי של מצלמה, המשנה את מיקוד העין באופן אוטומטי בהתאם למרחק מהאובייקט בו אנו צופים. עם הגיל, עדשה טבעית זו מאבדת בהדרגה מגמישותה והחל מגיל 40 לערך, אנו מתחילים לחוש קשיי מיקוד כשאנו צופים באובייקטים קרובים. הירידה הזו ביכולתנו לראות לטווח קרוב נקראת זוקן ראיה או פרסביופיה והיא גורמת לנו להזדקק למשקפי קריאה.

כן, התופעה הזו קצת מתסכלת כאשר אנחנו מנסים לקרוא את האותיות הקטנות המופיעות בעיתון,ספר בעל אותיות קטנות וגם כאשר אנו קוראים במסכים האלקטרוניים. ישנם 2 סוגים שונים של לקות ראייה נפוצים:
קוצר ראייה – לקות שלאדם שיש אותה גורמת לו לראות מקרוב את החפצים בבירור אך מרחוק או רואה אותם בצורה מטושטשת.

רוחק ראייה – היפרופיה, מצב בו קרניים מקבילות המגיעות מאין סוף מתמקדות מאחורי הרשתית, כאשר כוחות ההסתגלות אינם מופעלים. התוצאה, ראייה מטושטשת בכל מרחק בתנאי שלא מופעלת אקומודציה . מה זה אקומודציה? יכולת של העין להתמקד על עצם מסוים במרחקים שונים.

אז איך אפשר לשפר את הראייה מקרוב?

כן, ניתן לשפר את בעיית רוחק הראייה. בין אם על ידי לייזר ובין עם על ידי הימנעות מצפייה ממושכת במסכי מחשב תלת ממדיים –  מחקר שנערך בקוריאה בקרב 25 אנשים בגילאי 28 ומעלה, נמדד התיקון האופטי לפני ואחרי צפייה בסרטים דו ותלת מימדיים. קוצר הראייה גבר באופן משמעותי (כחצי מספר) לאחר צפייה בסרטים תלת מימדיים, אך רק כעשירית מספר לאחר צפייה בסרט דו מימדי. לכן, מומלץ להפחית בצפייה של סרטים תלת מימדיים וכן משחקי מחשב תלת מימדיים.

אך ניתן גם למנוע את הדרדרות הראייה באמצעות נטילת ויטמין D. כמות הוויטמין באנשים בני 13-25 אינה שונה באנשים בעלי קוצר ראייה לעומת שאינם בעלי קוצר ראייה, אך נמצא קשר בין מוטציה גנטית שקשורה בוויטמין די לבין קוצר ראייה. אז אולי כדאי ליטול ויטמין די כדי למנוע קוצר ראייה.