בלוג קאונט


מהו ישראבלוג ומדוע הוא בסכנת סגירה

תחום הבלוגים בישראל החל את פריצתו הרצינית בשנת 2001

שנת 2001 הייתה אחת מהשנים הבולטות ביותר בהיסטורית השימוש באינטרנט בישראל. אמנם, עקב התפתחותה המהירה של הרשת, והשינויים התכופים בה, עדיין לא נכתב ספר על היסטורית האינטרנט בארץ, אך ניתן לומר שאתר ישראבלוג יקבל בה מקום של כבוד כשתכתב. אתר ישראבלוג אשר הוקם בשנת 2001, נתן אפשרות ראשונה ונוחה לכתיבת בלוגים בשפה העברית. הבלוגים היוו סנונית ראשונה, מרחב פשוט ונוח גם להדיוטות בתחום הטכנולוגי להביע את עצמם ודעותיהם. האפשרויות באנגלית לא אפשרו לקהל הישראלי לצרוך את התוכן הנכתב בבלוגים בצורה קולחת, ולכן מהרגע שניתנה האפשרות לחלוק מידע ולנהל בלוג אישי בשפה העברית, קפצו רבים על העגלה, והאינטרנט החל להפוך מכלי פונקציונלי לאזור מפגש בין אישי מרתק.

מדוע ישראבלוג בסכנת סגירה ממשית, ומהם השיקולים בעד וכנגד סגירתו

מאחר ומדובר באבן דרך משמעותית בהתפתחות השימוש באינטרנט בארץ, מפתיע לעיתים לשמוע על סכנת הסגירה המרחפת מעל אתר ישראבלוג. האמת, שבתחום מתפתח במהירות כמו האינטרנט, שום דבר לא בטוח. גם אתרים אשר כיום נראים כבעלי עוצמה רבה, עשויים לצאת מהאפונה בשל עלייתו של מתחרה עדיף עליהם. כניסתם של תוכנות ואפליקציות מתקדמות לשיתוף מידע וקבצים, הפכו את האתר במידה רבה לפחות רלוונטי לקהלים רבים. למרות זאת מתנהל מאבק עיקש לשימורו. השיקולים בעד וכנגד הינם:

  • שיקולים בעד סגירת האתר: בעולם משתנה כמו מרחב הסייבר, אין מקום לשמור מזכרות. שמות השרתים השונים נתפסים במהירות מסחררת, והקלות והיעילות של בניית אתר חדש מחייבים סינון של אתרים כושלים שעבר זמנם. נוסף על כך, מדובר בסופו של דבר במוסד מסחרי בפועל בכלכלה קפיטליסטית. באם אין לחברת נענע המחזיקה בזכויות עליו אינטרס כלכלי לשמר אותו, זכותה המלאה לחפש אלטרנטיבה ולסגור אותו לאלתר. ישנן גם טענות של משתמשים ותיקים, אשר אבדו את הססמאות לעריכת הבלוגים שלהם לפני שנים רבות, אשר תומכים בסגירת האתר. לשיטתם, המידע אשר חלקו כשהיו צעירים עשוי להסב להם נזק אישי ותדמיתי, וברצונם שימחה מעל הרשת.
  • שיקולים בעד: האתר מהווה במה ייחודית לדור ותיק של חלוצי הבלוגים הישראלים. מדובר בקהילה קטנה אך מגובשת של כותבים וצורכי תוכן מכל רחבי הארץ, אשר רגילים לשימוש בפלטפורמה. האתר מהווה סוג של ארכיון מרתק לתולדות האינטרנט, ולתחילת השימוש בו במדינתנו, וראוי שהמידע האצור בו ישמר לדורות הבאים.

ישראבלוג הינו פיסה של היסטוריה אינטרנטית ישראלית

אין כיום שימור למידע היסטורי על השימוש באינטרנט כמעט. האתר מהווה מעבר לקהילה תומכת של ממש, גם אוצר ידע והשקפות על התקופה. לכן, ישנם הטוענים כי השמדת מאגרי זיכרון אינטרנטי הינה חמורה באותה המידה כמו שריפת ספרים.